Перуките винаги са имали голямо значение за успешното превъплъщение на актьора в съответния образ. Още от времената, когато първата Офелия е избрана да участва в Шекспирова постановка, те представляват неотменна част от актьорския инструментариум. На тях дължим незабравимата копринена коса на Елизабет Тейлър в ролята й на Клеопатра от едноименния класически филм, както и смайващата Шер в „Лунатици” от 1987 г. Днес перукерите са обикновено най-заети в телевизионните сериали, но дали форматът ще е този, кино, театър или друг, достоверността на персонажите често пъти е пряко свързана с изработването на подходящи перуки.

peruki 1Както е и с костюмите в една филмова продукция, някои перуки просто са по-добри от други. Страхотните почти не се забелязват, в това именно се изразява тяхната стойност. По-малко успешните пък само отвличат вниманието на зрителя и понякога даже са смехотворни. Всеки се е натъквал поне веднъж на класация за най-лоши перуки в киното и телевизията. Днес, когато камерите с висока резолюция допълнително подчертават всяко възможно несъвършенство, лошата перука сякаш се превръща в едно постоянно напомняне, че на екрана гледаме актьор, а не неговия образ, което, разбира се, отнема от реализма на историята. Причината не винаги се корени в ниското качество на перуките, продуцентските компании рядко щадят средства, като цените стигат дори до 10 хиляди долара. Понякога неестественият вид на актьора всъщност се дължи на неоптимално приложение на перуката. Както и в живота, обикновено отнема известно време, докато човек свикне с новата коса, тя започва да му пасва по-късно. Това е често срещан проблем в киното, тъй като актьорът не разполага с достатъчно време, за да превърне перуката в естествена част от своя персонаж.

Перуките са необходими поради различни причини. Понякога актьорът наскоро е участвал или едновременно участва и в друга продукция. Такъв е случаят с Роб Джеймс-Колиър, който в четвърти сезон на историческия сериал „Имението Даунтън” носи перука за 6 хиляди долара, тъй като тъкмо е приключил снимки на филм, за който се е наложило да обръсне главата си. В други случаи перуката е необходима просто защото косата на актьора или актрисата не позволява да бъде стилизирана според конкретната визия на продуцентите. В „Моята седмица с Мерилин” например кичурите на Мишел Уилямс са били твърде къси, както споделя Джени Ширкор, която е отговорна за прическите в биографичния филм, посветен на легендарния секссимвол.

 Перуките са нужни и за реалистичната последователност на сюжета. За да не изглежда различно в отделните сцени, героинята на Катрин Хейгъл във филма „Ловец на глави” трябва да е къдрава и разрошена, а перукерът Шон Фланиган споделя, че било по-лесно да поддържа перуката й, отколкото всеки ден да къдри косата на актрисата по един и същ начин. Ашли Бенсън пък носи перука в четвърти сезон на „Малки сладки лъжкини”, тъй като решава да боядиса косата си в тъмен нюанс на кестенявото, а героинята й Хана е блондинка.

Много често в телевизионните поредици перуките влизат в действие, когато се представя сцена от миналото на даден персонаж. Тук именно е и най-голяма вероятността за гаф, тъй като вместо да използват по-млади актьори продуцентите обикновено предпочитат главните актьори да носят перуки, които стоят някак неестествено на образите, с които зрителите вече са свикнали. В други случаи обаче перуката може умело да покаже какъв е бил персонажът, преди да го споходят мрачни преживелици. Така например в сцени от миналото Вероника Марс (в ролята Кристен Бел) от едноименния сериал има дълга коса, подчертаваща нейната невинност, преди най-добрата й приятелка да бъде убита, но в настоящето тя е с по-къса и смела прическа. Перуките също така понякога са част от конкретния исторически период, в който се развива действието. Може би един от най-популярните примери днес е британският актьор Том Майсън, който е с къса коса, но се налага да носи перука в хитовата поредица „Слийпи Холоу”, за да изглежда реалистично като войник от Американската война за независимост. Пример за убедителна перука е и тази, която носи Гретчен Мол в „Престъпна империя”, чието действие се развива през 20-те години на XX в. Актрисата не само избягва боядисването на естествената си руса коса, но наред с това визията на героинята й е в духа на времето, за което разказва сериалът.peruki 2

В определени случаи перуките предпазват косата на актрисата от потенциални щети, които всекидневното обработване може да причини. Джулиана Маргулис от сериала „Добрата съпруга” е с естествени къдрици, но носи перука за 10 хиляди долара, която позволява на нейната героиня, адвокатката Алиша Флорик, да е с права коса. Така се гарантира както удобството на актрисата, така и предвидената визия на образа. Силви Сали, която е главен коафьор към съдебната драма, обяснява решението си: „Твърдо вярвам, че прическата е символ на сила. Тя е рамката на картината. Каквито и дрехи да носи, какъвто и да е гримът й, без прическата жената просто не е шлифована”. Главният коафьор на сериала „Отмъщение” Карл Бейли също коментира превантивната функция на перуките, обяснявайки, че жените с къдрави коси, както и цветнокожите много често носят перуки, тъй като косите им са твърде уязвими, за да бъдат обработвани всеки ден.

В най-известния сериал към днешна дата „Игра на тронове” се използват над 30 перуки, а главният коафьор на продукцията Кевин Александър неколкократно е номиниран за награда „Еми”. Той споделя, че цените варират според дължината и могат да стигнат до 7 хиляди долара, тъй като някои от перуките са към 70 сантиметра. Косата се взима от Индия, Европа и Русия. Прическите във фентъзи поредицата имат и символно значение, което прави перуките още по-важни. Такива носят Емилия Кларк (Денерис), Лина Хийди (Церсей), Карис ван Хоутен (Мелисандра) и Натали Дормър (Марджъри). Особено успешни са резултатите при Хийди, чиято коса може да е дълга, на вълнисти кичури или сплетена по различни начини, но никога не изглежда изкуствена. Александър споделя, че перуката на Церсей не е била химически третирана, за изработката й перукерът използва отделни цветове и кичури, които впоследствие са прикрепени на дантелена шапка, за да се получи златисто русата коса на героинята. В случая с Кларк пък на снимачната площадка винаги има подготвени три отделни перуки, тъй като перуката й е бяла и се цапа лесно. Екипът се грижи внимателно за поддържането на перуките – на всеки няколко дни те се измиват и оформят, а нощно време стоят на специално изработени поставки във формите на главите на актрисите.

49 queries. 0,255 seconds. 10.25MB
Pneuma and ElmediaPro © 2013